BEMÄSTRA DINA TELEFONSAMTAL
Tillhör du den gruppen människor som tycker att det är jobbigt att lyfta telefonluren? Lugn, de allra flesta tycker att detta är jobbigt till en början men med rätt hjälp så förvinner denna känslan ganska fort!
Tänkte dela med mig av lite tips som jag fått på vägen som kanske även kan hjälpa dig;
1. Sätt dig själv i rätt tillstånd! Vilket innebär att du tar bort ALLA störande moment. Tänk på att göra något precis innan som får dig på bra humör t.ex. lyssna på en favoritlåt eller något liknande.
2. Stå upp, de får din röst att låta bättre.
3. LE - de syns genom telefonen om du ler!
4. Tänk på vilket tonläge du använder, det är ett jobbsamtal du ringer men de betyder ju inte att du måste låta tråkig för de.
5. SLAPPNA AV! Det värsta som kan hända är att du får ett NEJ, tänk istället att nästa gång får jag ett JA!
6. Låt så naturlig som möjligt, det är okej att inleda med lite småprat men tänk på att hålla de kort.
7. Fråga ALLTID; "Kan jag störa någon minut?" Detta är viktigt eftersom om du ringer olägligt så spelar de ingen roll hur bra du marknadsför dig för personen i fråga kommer inte alla lyssna på dig ändå. Samtalet ska vara MAX 3 minuter.
8. Förbered dig på att få invändningar. Fokusera på vem du ringer och vad du kan hjälpa denna personen med.
9. SÄG; "Jag sitter och jobbar och ringer dig för att..." Ett effektivt sätt att få samtalet att hållas kort är att få det att låta som att du är påväg någonstans.
10. GLÖM ALDRIG! Att det är du som har något att erbjuda - inte tvärtom!